Олімпіадні завдання

Літосфера

1.Доведіть відповідність основних форм рельєфу території України тектонічним структурам.

2.Сформулюйте головні закономірності взаємного розташування великих форм рельєфу (низовин, височин, гір) на території України.

3. Складіть правильні пари топонімів, що позначають тектонічні структури й відповідні їм морфоструктури

4. Назвіть найвищі точки материків і частин світу. У межах яких тектонічних структур, складчастих поясів, форм рельєфу, кліматичних поясів і областей, природних зон, країн вони знаходяться? Поясніть, чому найвища точка Африки знаходиться в межах платформи, а не складчастої області? Який материк називають найвищим? Найнижчим? Поясніть, які фактори обумовили ці особливості природи материків.

5. Визначте відповідність між генетичними типами та характерними для них формами рельєфу, скориставшись поданою нижче таблицею. Поясніть, де на території України можна спостерігати ці генетичні типи та які з них є найбільш придатними для господарського використання людиною:


6. Що таке неотектонічні рухи земної кори? На прикладі України охаракетризуйте вплив неотектонічних рухів на осадконакопичення і поширення форм рельєфу. Доведіть, що між ерозійно-акумулятивною діяльністю річок і неотектонічними рухами існує тісний зв'язок.

7. Охарактеризуйте в межах України тектонічну будову Східноєвропейської платформи та рельєф, що їй відповідає. Поясніть, чи можна вважати формування рельєфу території закінченим, якщо в її основі лежить давня платформа.

8. Розрахуйте ресурсозабезпеченість країни залізними рудами за такими даними: загальні запаси залізних руд - 10 млрд тонн; щорічний видобуток - 25 млн тонн; численність населення країни - 40 млн осіб.

9. Розрахуйте ресурсозабезпеченість країни кам'яним вугіллям за такими даними: загальні запаси кам'яного вугілля - 1,5 млрд тонн; щорічний видобуток - 50 млн тонн; чисельність населення країни - 20 млн осіб.

10.

11.

12. Порівняйте особливості рельєфу Південної Америки й Австралії, поясніть риси схожості та відмінності. Уявіть, що ви подивились фільм про природу Великого вододільного хребта і Анд. Які з цих гір є більш молодими? Змогли б ви відповісти на це питання, спираючись лише на візуальне спостереження за рельєфом цих гірських систем? Відповідь обґрунтуйте.

13. Які природні процеси називають ендогенними (внутрішніми)? Що є джерелом їхньої енергії? До чого приурочені осередки найбільш інтенсивних проявів дії внутрішніх сил на суходолі та у Світовому океані? Чим зумовлене існування так званого Тихоокеанського вогняного кільця?

14. Яку роль відіграло материкове зледеніння у формуванні рельєфу окремих материків? Схарактеризуйте льодовикові форми рельєфу, наведіть конкретні приклади. Чи є такі форми рельєфу у нашій країні? Відповідь обґрунтуйте.

Атмосфера

1. Поясніть причини кліматичних відмінностей на території України в напрямах із півночі на південь та із заходу на схід .

2. За показниками, приведеними в таблиці, побудуйте в зошиті кліматичну діаграму, використовуючи запропоновану графічну основу. Для якого з нижченаведених міст – Мюнхену, Нью-Йорку, Риму, Копенгагену – можна застосувати цю кліматичну діаграму?

3. Що таке кліматограма? Яку інформацію вона несе? За наведеними кліматограмами визначте тип клімату. Відповідь обгрунтуйте. Наведіть приклади міст, для яких характерні зазначені типи клімату.

4. На малюнку зображено природне явище, яке, як відзначають користувачі інтернет-мережі, останнім часом збільшилось на території України, однак синоптики заперечують цей факт. Поясніть, про яке природне явище йде мова та чому синоптики не згодні з користувачами інтернет-мережі. Поясніть механізм (причину) утворення та географію поширення на території України цього природного явища.

5. У шести точках на меридіані 30° сх. д. були визначені за картами атласу деякі характеристики клімату. Установіть відповідність між точками, широта яких указана нижче, та визначеними характеристиками клімату, які подані в таблиці:


6. Яке значення має атмосфера для земної кулі? Яким був би клімат на Землі за відсутності атмосфери? У чому полягає сутність «парникового ефекту» і його вплив на формування клімату.

7. Поясніть сутність широтної зональності розподілу температури повітря по земній кулі. Чим вона зумовлена? Які чинники порушують широтну зональність? Які умови спричиняють формування найтепліших і найхолодніших місць на Землі?

8. Яким є сучасний склад земної атмосфери? Які чинники його сформували і підтримують зараз? Як ученим вдається отримувати інформацію про те, якою була атмосфера в минулому? Які сучасні зміни складу атмосфери є найбільш інтенсивними?

9. Що ми розуміємо під озоновим шаром Землі? Де і як він утворюється і яке значення має? Що Ви знаєте про «озонові дірки» та загрози, які з ними пов’язані? Яке значення має приземний (тропосферний) озон?

10. Розкрийте закономірності та поясніть причини зміни температурних умов і кількості опадів на території України в напрямах із півночі на південь та із заходу на схід. Змоделюйте ситуацію: як змінився б клімат на території України загалом, якщо б гірські системи обрамляли її не з заходу і півдня, а з півночі і сходу. Гідросфера

1. Розкрийте сутність проблеми водних ресурсів у світі.


2. Витік річки має координати 2°30′ пд. ш. 30°00′сх.д., а гирло – 31°30′ пн. ш. 30°00′ сх. д. Висота витоку – 1134 м. Визначте відстань між витоком і гирлом у кілометрах та різницю висот між витоком та гирлом. Зазначте назву річки та куди вона впадає. Коли і чому ця річка найбільш повноводна?

3. Особливості річок та озер залежать від рельєфу та клімату. Доведіть це твердження на прикладі річки Конго та озера Чад.

4. Відомо, що береги материків у тропічних широтах омиваються теплими і холодними течіями. Поясніть, які саме береги омиваються теплими течіями, а які – холодними. Чим це зумовлено? Які кліматичні особливості узбережжя формують ці течії? Наведіть по 2-3 приклади теплих і холодних течій зазначених широт. 5.

Біосфера

1.Дайте визначення поняття „географічна оболонка”. Схарактеризуйте етапи її розвитку. Як називається останній етап розвитку географічної оболонки?

2. Що означає „біологізація” атмо-, гідро- та літосфери? Відповідь проілюструйте конкретними прикладами.

3. Географічна оболонка Землі розвивається ритмічно. При цьому розрізняють дві форми ритміки: періодичну і циклічну. Найвідоміші періодичні ритми – добові та сезонні. Які зміни відбуваються в житті природи і суспільства в результаті прояву добових і сезонних ритмів? Наведіть відповідні приклади.

4. Перерахуйте, які закономірності характерні для географічної оболонки. У чому полягає така закономірність географічної оболонки, як симетричність? Наведіть приклади симетричності й асиметричності географічної оболонки. Що таке і в чому сутність полярної асиметрії?

5. Накресліть схему, що відображає структуру природно-заповідного фонду України. До кожної із відображених на схемі категорій природно-заповідного фонду наведіть 2-3 приклади

6. Болота – це унікальні екосистеми, які належать до азональних природних комплексів. Дайте характеристику боліт, їх типів, особливостей утворення та географії поширення в Україні і світі. Яке значення боліт у природі? Чи виправдала себе практика осушення боліт? Які ви можете назвати наслідки масштабного осушення боліт?

7. Як зміниться природа України, якщо Карпати будуть простягатися на сході і північному сході?

8. Обґрунтуйте унікальність екосистем коралових рифів. Як вони утворилися і де поширені? Які небезпеки поставили їх перед загрозою знищення? Чому певні небезпеки пов’язують із глобальними змінами клімату?

9. Як і чому проходить межа між зонами Степу й Лісостепу в межах України? Схарактеризуйте зміну ґрунтово-рослинного покриву у степовій зоні та поясніть, чим вона зумовлена? Які небезпечні фізико-географічні процеси мають найбільший прояв у зоні Степу? Євразія

1. Аравійський півострів та півострів Індостан знаходяться приблизно на одній широті. Які кліматичні пояси і чому саме вони переважають на цих півостровах?

2. Які б ви могли назвати особливості природи Євразії, зумовлені географічним положенням та розмірами материка?

Географія населення

1. За прогнозом ООН до середини XXI ст. чисельність населення світу стабілізується. Як ви думаєте, навіщо потрібна стабілізація чисельності населення на нашій планеті? Які процеси свідчать про те, що цей процес можливий?

2.Назвіть природні чинники, які визначають особливості розселення населення на планеті. Наведіть конкретні приклади такої залежності по регіонах світу та вкажіть густозаселені й малозаселені території. Назвіть приклади (мінімум – три приклади), коли несприятливі природні чинники не стали перешкодою для розміщення населення та його господарської діяльності в різних країнах чи їхніх регіонах.

3. Які заходи, на вашу думку, може здійснити держава для удосконалення структури населення.

Африка

1. Порівняйте географічне положення материків Африка та Південна Америка. Виявіть, як відмінності географічного положення позначаються на особливостях природи цих материків.

2.

3. Видатний географ Олександр Воєйков сказав, що «річки – діти клімату». Проаналізуйте цей вислів і доведіть, що характер живлення та режим річок дійсно визначаються кліматичними особливостями місцевості. Розробіть класифікацію річок Африки за водним режимом та зазначте основні особливості виділених типів. Північна Америка

Південна Америка

Антарктида

1. Як тільки не називають цей материк: «королева холоду», «край Землі», «безлюдний континент», «материк науки, миру та міжнародного співробітництва». Про який материк йде мова? Поясніть причини такого інтересу та згадані вислови. Австралія

Океани та моря

1. Ще в другій половині ХХ ст. Азовське море за рибопродуктивністю з одиниці площі перевершувало в 40 разів Чорне море та в 160 разів – Середземне. Поясніть, з яких причин із часом відбулось значне зменшення колись найвищої у світі рибопродуктивності Азовського моря?

2. Ще в другій половині ХХ ст. Азовське море за рибопродуктивністю з одиниці площі перевершувало в 40 разів Чорне море та в 160 разів – Середземне. Поясніть, з яких причин із часом відбулось значне зменшення колись найвищої у світі рибопродуктивності Азовського моря?

Первинний сектор національної економіки

1.Як ви розумієте поняття „раціональне й комплексне використання мінерально-сировинних ресурсів”? Наскільки це питання актуальне для Луганської області? Запропонуйте та обґрунтуйте заходи щодо раціонального використання мінерально-сировинних ресурсів на Луганщині.

2. В Україні в середньому за рік видобувають близько 50 млн. т кам’яного вугілля. Скільки потрібно було б імпортувати нафти, щоб замінити кам’яне вугілля за теплотворністю. Нагадуємо, що теплота згорання 1т вугілля дорівнює 7 тис. ккал., або 1 т умовного палива (у.п.); 1 т нафти – 1,4 т у.п.

3.За наданою характеристикою басейну родовищ корисних копалин визначте його назву: „…знаходиться на межі двох держав, в Україні – на території трьох областей, оцінка запасів – 40–100 млрд. т, розробка почалася в кінці XVIII ст., видобуток проводиться підземним способом, освоюються нові родовища, особливість – шари залягають похило, є всі типи сировини, містить домішки, які знижують якість, частина видобутої сировини іде на експорт”. Які економічні, соціальні та екологічні проблеми пов’язані з розробкою родовищ басейну?

Вторинний сектор національної економіки

1. Визначте зміни, що відбулися в структурі промисловості України в пострадянський період. Які з них, на Вашу думку, НЕ є прогресивними і чому? Дайте визначення поняття реструктуризація промисловості. Запропонуйте та обґрунтуйте власну програму реструктуризації промисловості України.

2. Проаналізуйте географію цукрової промисловості світу. Поясніть, чому останнім часом Україна втрачає провідні позиції в цій галузі? Доведіть, що цукрова галузь має повернути своє колишнє місце й значення в господарському комплексі України.

Третинний сектор національної економіки

Країни і регіони світу

1. Знайдіть 10 помилок в тексті-розповіді мандрівника-невдахи, який погано знав географію і так описував свою поїздку до Індії. „Прибувши до батьківщини чаю, я побачив живописну картину. У заростях вельвічії порхали колібрі. Серед пампасів спокійно паслися бізони. І це не дивно, адже Індія має найбільше у світі поголів’я великої рогатої худоби. Через літній мусон стояла суха й спекотна погода. Я скупався в теплому та неглибокому озері Тітікака, після чого трохи відпочив під тінню баобаба. Пізніше познайомився з місцевими жителями – бушменами та готтентотами, які виявилися дуже гостинними. Взагалі Індія є багатонаціональною країною і посідає 2 місце в світі за чисельністю населення. Багатством країни є родовища золота та дорогоцінного каміння ”. Що наплутав мандрівник? Виправте його помилки.

2. Які спільні ознаки мають країни, що розвиваються? На які основні групи вони поділяються? Які особливості економіки нових індустріальних країн?

Робота з картою та географічною номенклатурою

1.За допомогою загальноприйнятих умовних знаків зобразіть кульковою ручкою елементи рельєфу за описом: „Улоговина витягнута з південного заходу на північний схід приблизно на 5 км, при ширині 2,5 км. Абсолютна висота найнижчої точки 72,1 м, там же розташоване джерельце. Південно-західний схил улоговини крутий, порослий сосновим лісом. Протилежний схил більш покатий, порослий дубовим лісом. Від джерельця догори прямує за азимутом 200º стежка. Абсолютна висота навколишнього рельєфу – 110 м. Горизонталі проведені через 10 м”.

2. На контурній карті Луганщини відповідними цифрами, а також загальноприйнятими умовними знаками й підписами мають бути позначені: a. сусіди 1-го порядку Луганської області – в Україні – Донецька, Харківська області; у Російській Федерації – Ростовська, Воронезька, Бєлгородська області; b. крайня східна точку з її координатами – с. Червона Зірка (40º13' сх. д.) у межах Міловського району; c. найвища точка земної поверхні в межах області – г. Могила Мечетна (367,1 м) – приблизно поблизу м. Петровське в бік Перевальська; d. границі Донецького вугільного басейну в межах Луганської області; e. природні заповідники – Відділення Луганського природного заповідника: Стрільцівський степ; Провальський степ; Станично-Луганське відділення; Трьохізбенський степ; f. річка Лугань; g. місто, де розташовані: а) нафтопереробний завод - Лисисчанськ; б) металургійний комбінат – Алчевськ; в) єдина в області ТЕС – Луганська. h. найбільш лісистий адміністративний район – Кремінський; i. місто, яке називається так, як високоякісне кам’яне вугілля – м. Антрацит. Критерії оцінювання: за повне виконання кожного з 9-ти завдань – по 1 балу; картографічна культура – 1 бал. Усього – 10 балів.

3. Нанесіть на контурну карту світу 5 відомих Вам регіональних економічних інтеграційних угрупувань.

4. Нанесіть на контурну карту назви держав, що мають вихід на узбережжя Середземного моря.

5. Група туристів вирушила на пароплаві, що йшов із швидкістю 15 км за годину за течією річки. Протягом 6 годин пароплав рухався на південний схід посеред заліснених берегів: на лівому березі - хвойний, на правому – мішаний ліс. Далі річка повернула на південь, у цьому напрямку пароплав рухався 8 годин. Характер берегів змінився. На лівому березі з'явилися заплавні луки. Пароплав зупинився біля правого берега неподалік невеличкого міста. У південній частині міста було видно димарі промислового підприємства, від якого на захід простяглося шосе; околиці міста зайняті городами. Від міста протягом чотирьох годин пароплав рухався по серед високих урвистих берегів, зарослих чагарниками, пройшов під залізничним мостом. За мостом річка різко змінила свій напрям на південно-західний; лівий берег тут був зайнятий луками, а на правому піднімалися розорані безлісі пагорби. Через 10 годин пароплав пришвартувався в порту невеликого міста на правому березі. Місто потопало у фруктових садах, тоді як протилежний берег був піщаним. Тут група туристів залишила пароплав. Накресліть цей маршрут за вибраним вами масштабом. Умовним топографічними знаками покажіть місцевість, яку бачили з пароплава туристи.

6. Визначте описані в таблиці географічні об’єкти та запишіть їхні назви. За географічними координатами нанесіть зазначені об’єкти на контурну карту світу.

7. Ведучий телевізійної програми «Світ навиворіт» на телеканалі 1+1 Дмитро Комаров побував у багатьох країнах світу. За назвами окремих серій кожного сезону визначте країну, в якій побував ведучий (заповніть третю колонку таблиці) та підпишіть ці країни на контурній карті світу.

8. На контурній карті позначити і назвати:



Географічні задачі

Критерії оцінки задачі:

1 бал – виконання задачі розпочато (зроблено стислий запис умови задачі);

2 бали – записана відповідь, розв’язання відсутнє;

3 бали – зроблено спробу розв’язати задачу, виконано кілька правильних логічних кроків на шляху розв’язання задачі;

4 бали – задача розв’язана правильно, але містить деякі неточності в записах або малюнках, що не вплинуло на кінцевий результат;

5 балів – задача розв’язана правильно, супроводжуються докладним поясненням, містить необхідні обґрунтування, малюнки, схеми тощо.

ЛІТОСФЕРА

АТМОСФЕРА

1.Температура повітря, яке піднімається зі швидкістю 3 м/хв., знизилася через 5,5 годин на 4,3º. Визначте, на скільки знижувалася температура повітря на кожні 100 м.

2. На початку року в країні Z проживало 10 млн. осіб, наприкінці року – 11,5 млн. осіб. Природний приріст склав 250 тис. осіб. Обчисліть сальдо міграції населення за рік та його частку від загального приросту населення. Використайте наступні позначення: S0 – чисельність населення на початку року; S1 – чисельність населення наприкінці року, PР – природний приріст населення, МР – сальдо міграції.

ГІДРОСФЕРА

БІООСФЕРА

ОСЬОВЕ ОБЕРТАННЯ ЗЕМЛІ

ДЕМОГРАФІЯ

3. Обчисліть показники, яких не вистачає в таблиці. За показниками таблиці визначте й у зошиті графічно відобразіть зміни природного приросту населення Луганської області упродовж 1959 … 2009 рр. Форму й масштаб графічних матеріалів виберіть, таким чином, щоб вони найбільш наочно відображали цей демографічний процес.

4. Визначте координати місця, де в полудень 22 червня Сонце піднімається на висоту 71°, а місцевий час відстає від усесвітнього на 1 год. 20 хв. Де може розташовуватися це місце?

5.За даними про розподіл чоловіків і жінок за віковими групами (у %) визначте кількість чоловіків (у млн. осіб) працездатного віку, якщо населення України складає 45,3 млн. осіб

6. Населення України на 1. 01. 2013 р. складало 45 млн. 553 тис. осіб. Протягом 2013 року в Україні народилося 503,7 тис. осіб, померло 662,4 тис. осіб, в’їхало на постійне місце проживання 54,1 тис. осіб, виїхало – 22,2 тис. осіб. Яким стане населення України на 1. 01. 2014 р.? Розрахуйте загальні коефіцієнти народжуваності і смертності, природний приріст та його коефіцієнт, сальдо міграції населення України в 2013 р.

7. Розрахуйте, якою буде температура повітря в аеропорту, якщо відомо, що літак почне зниження для заходу на посадку з висоти 7500 м. Температура повітря за бортом становить – 20°С. Висота аеропорту над рівнем моря 300 м.

8. З риболовецького судна (Р, координати – 10º пд. ш., 80º сх. д.) надійшов сигнал біди, який прийняли два кораблі «Схід» (С – 20º пд. ш., 80º сх. д.) і «Надія» (Н – 10º пд. ш., 90º сх. д.). Обчисліть, який корабель знаходиться ближче до риболовецького судна, і визначте, у якому напрямку необхідно пливти кораблю-рятівнику.

9. Чи може утворитись льодовик на вершині гори Кіліманджаро в Африці, якщо температура біля підніжжя гори +25°С? Відповідь обґрунтуйте розрахунками.

10. Тривалість дня у Києві (30,50 сх. д.) 13 год 20 хв. О котрій годині за київським «літнім» часом цього дня зійшло сонце в місті?

11. Обчисліть витрату води в річці, якщо поперечний переріз її русла має форму трапеції. Ширина водної поверхні становить 64 м, ширина дна – 51 м, середня глибина – 3,5 м, а швидкість течії – 0,2 м/с.

12. Атмосферний тиск біля підніжжя гори 760 мм.рт.ст., а температура повітря 180С. Визначити атмосферний тиск на вершині гори, якщо температура повітря на ній становить 150 С.

13. Населення Китаю у 2010 році становило 1340 млн осіб, або 19,5 % від населення світу, а населення Індії 17,3 % від населення світу. На скільки відрізнятиметься населення двох країн у 2050 році, якщо за прогнозами у Китаї чисельність населення за ці 40 років зросте на 52 млн осіб, а в Індії – на 33,9 %?

14. Співставлення двох однакових за масштабом топографічних карт 1940 і 1990 років дозволило виявити, що площа лісового масиву за 50 років скоротилася на 30 % і становить 77 га. Визначте, який чисельний масштаб мають ці карти, якщо на топографічній карті 1940 р. лісовий масив займав площу у 4,4см 2

15. Сторона масиву лісу квадратної форми на карті масштабу 1 : 1 000 000 має довжину 50 мм. Знайдіть площу лісу. Визначте, яку площу матиме даний лісовий масив на карті, масштаб якої буде вдвічі більшим?

16. За який час безпілотник досягне Північного полюсу, якщо летітиме з пункту з координатами 49о30' пн. ш. і 21о30' сх. д. за азимутом 0о зі швидкістю 40 м/с?

17.

18. Знайдіть місцевий час у Чернігові (51о30' пн. ш. і 31о20' сх. д.), якщо на вашому годиннику в цей час 11 год.

19. Територія лісу на карті масштабу 1 : 100 000 має форму прямокутника із сторонами 42 мм і 57 мм. Визначте площу лісу в гектарах.

20. Визначте географічну довготу пункту, якщо його місцевий час відстає від київського на 32 хв.?

21. З риболовецького судна (Р, координати – 10º пд. ш., 80º сх. д.) поступив сигнал біди, який прийняли два кораблі «Схід» (С – 20º пд. ш., 80º сх. д.) і «Надія» (Н – 10º пд. ш., 90º сх. д.). Обчисліть, який корабель знаходиться ближче до риболовецького судна, і визначте, в якому напрямі необхідно пливти кораблю-рятівнику.

22. Чи може утворитися льодовик на вершині гори Кіліманджаро в Африці, якщо температура біля підніжжя гори +250С?

23. Площа країни 28,75 тис. км2, кількість населення на 01.01.2014 року становила 1492,9 тис. осіб. За 2014 рік у країні народилося 8,2 тис. осіб, померло 15,3 тис. осіб, прибуло 2,8 тис. осіб, виїхало 2,6 тис. осіб. Визначте кількість населення країни та середню густоту населення на 01.01.2015 року.

24. Вирахуйте, як зміниться рівень світового океану, коли розтане крига завтовшки 3,5 м на площі 55 млн км кв.

25. Тривалість дня у Києві (30,50 сх.д.) 13 год 20 хв. О котрій годині за київським «літнім» часом цього дня зійшло сонце у місті?

Загальна теорія

1. Дайте визначення поняття „міжнародні економічні відносини”. Які виділяють форми міжнародних економічних відносин? Які риси зовнішньоекономічної діяльності притаманні: а) економічно розвинутим країнам; б) країнам, що розвиваються?

2. Чим відрізняється постіндустріальна структура економіки країн від індустріальної? Поясніть, як і чому в епоху НТР змінюється співвідношення між матеріальною та нематеріальною сферами господарства окремих держав світу.

3. Чи погоджуєтесь ви з тезою, що економіко-географічне положення є стратегічним ресурсом будь-якої держави. Обґрунтуйте вашу відповідь. У якій мірі ця теза стосується України? Наведіть не менше чотирьох прикладів країн, які активно використовують переваги свого економіко-географічного положення.

4. Без зайвих підписів, схематично й наочно відобразіть суть географічних об'єктів і явищ: бризи, антициклон, східне магнітне схилення, міська агломерація, азимутальна картографічна проекція.

5. Що таке Північноатлантичний альянс? Коли і з якою метою була створена ця міжнародна організація? Яку мету НАТО має зараз? Скільки країн на сьогоднішній день є членами НАТО? Які країни, що входять до Північноатлантичного альянсу, географічно не відповідають назві цієї міжнародної організації? Визначте для України позитивні та негативні наслідки вступу в НАТО.

6. Визначте географічний об’єкт України за його ознакою: 1) область України, що омивається водами двох морів; 2) регіон України, який має найвищу щільність залізничних колій; 3) регіон України, який посідає перше місце в Україні за питомою вагою у загальноукраїнському виробництві електроенергії; 4) регіон України з найбільшою кількістю гагаузів серед національних меншин; 5) регіон України, частину якого займає етнічна земля Покуття; 6) регіон України з найвищим коефіцієнтом природного приросту; 7) регіон України з найвищою точкою рівнинної частини України; 8) етнічна земля, що сформувалась в останній третині ХІІІ ст., охоплює територію по обидва берега Південного Бугу (за виключенням нижньої частини басейну), а також на лівому березі Середнього Дністра від р. Стрипи (ліва притока Дністра) до Середньої Наддніпрянщини; назва свідчить, що населення будувало свої оселі по берегам річок; зараз – це сільськогосподарський край; 9) фізико-географічний край України, геологічна будова якого визначається найглибшою тектонічною западиною Східноєвропейської платформи, наявні родовища нафти й газу, температура січня становить -7°С, липня – +21 °С, випадає 500-600 мм опадів на рік; чорноземи опідзолені та типові; спостерігається чергування широколистих лісів з різнотравно-злаковими степовими ділянками; 10) рівнина, що простягається з північного заходу на південний схід, абсолютні висоти змінюються від 320-280 м на півночі до 170-150 м на півдні, переважають денудаційні процеси, кристалічні породи залягають близько до поверхні, видобувають буре вугілля, залізні, титанові й уранові руди; 11) регіон України з найвищою щільністю річкової мережі та лісистістю території; 12) тектонічна структура, складовою якої є пороги в руслі річки, що мала назви Борисфен, Данапріс, Славутич; 13) найдовша річка, що тече виключно в Україні; 14) регіон, де знаходиться найбільший піщаний масив України, який часто називають напівпустелею, а також найстаріший і найвідоміший заповідник країни; 15) регіон України, що межує з країною СНД і країною ЄС, на території якого розташоване найглибше озеро країни; 16) регіон України, в якому розташований найбільший металургійний комбінат; 17) природний заповідник, в якому охороняються степові ландшафти, найбільша в Східній Європі популяція реліктової тварини – байбака; 18) регіон України, в якому працюють всі види традиційних електростанцій – ТЕС, ГЕС, АЕС; 19) регіон, який називають «урановим Донбасом України»; 20) регіон-лідер України з виробництва цукрових буряків і цукру, який часто називають «цукровим Донбасом України» (проте слід зазначити, що в окремі роки він поступається лідерством Полтавській області).

7. Що розуміють під економіко-географічним положенням (ЕГП) об’єкту? Чому ЕГП називають «ресурсом» розвитку регіонів? Згадайте, які аспекти мають значення для оцінки ЕГП, та визначте, як змінилось ЕГП Луганської області в результаті початку військово-політичного конфлікту на Сході України.

8. Запропонувати шляхи використання такого фактора як геополітичне положення для економічного розвитку нашої держави.

9.Нанесіть на контурну карту країни ОПЕК та їх столиці.

10. У 90-х роках ХХ ст. відомий український учений-географ Ф. Д. Заставний, аналізуючи геополітичне положення України, виділяв наявні «геополітичні пастки» (Крим, Придністров’я, Донбас). Що таке геополітичне положення країни? Чому вчений так назвав ці райони? Наведіть докази теперішнього часу.

11. На які сектори поділяється світова економіка? Поясніть, які зміни і чому відбулися у співвідношенні між секторами економіки у ХХ ст. у різних типах країн. Схарактеризуйте секторальну структуру економіки України та її зміни у пострадянський період.

12. Дайте визначення таких термінів: масштаб, географічна сітка, азимут, екватор, магнітне схилення, відносна висота.

13. Як відомо, досить гострою проблемою для єдності Європи є активізація сепаратистських рухів. Що ви розумієте під поняттям “сепаратизм”? У яких країнах Європи і чому сепаратистські рухи набули найбільших масштабів? Наведіть конкретні приклади.

14. Наочно схематично відобразіть сутність географічних понять і явищ: бризи, антициклон Північної півкулі, грабен, поширення постійних вітрів на Землі, азимутальну картографічну проекцію, конічну картографічну проекцію.

15. Традиційно в економіці світу чи окремої країни виділяють три сектори –первинний, вторинний і третинний. Однак, в останні роки науковці, спираючись на переконливі аргументи, доводять необхідність виділення четвертинного сектора економіки. Про які аргументи йдеться? Чи поділяєте ви точку зору науковців стосовно виділення такого сектора економіки? Що вам про нього відомо? Які види економічної діяльності мають увійти до четвертинного сектора?

Немає коментарів:

Дописати коментар